Spær dit kort
Du kan ringe på 70 20 63 09
hele døgnet.
Kontakt os
Hverdage kl 8-17 tlf 70 20 63 09

Inden du ringer: Spørgsmål & svar »
Om First Card
First Card hører under Nordea Danmark, filial af Nordea Bank AB (publ), Sverige, org.nr. 516406-0120, Bolagsverket, CVR-nr.25992180, København
Spørgsmål og svar
Her har vi samlet nogle af de spørgsmål, vi ofte modtager i kundeservice. Inden du ringer til os, kan du se, om du finder dit spørgsmål nedenfor.


Kortet

Hvad skal jeg gøre for at aktivere mit First Card betalingskort?
Kortet er aktiveret, når du modtager det.

Hvordan spærrer jeg mit kort?
Ring omgående til 70 20 63 09. Du kan spærre dine kort døgnet rundt.

Hvordan bestiller jeg et nyt First Card betalingskort?
Ring til Kundeservice på telefon 70 20 63 09, så sender vi et nyt kort til dig.

Hvordan ændrer jeg min adresse?
Log ind på Mit Kort Online og klik på Min Profil. Mangler du en logon-kode, kan du bestille den her på siden i First Card Online services vinduet. Det er vigtigt at oplyse om adresseændringer, da disse ikke automatisk bliver oplyst til os.

Skal jeg kontakte First Card, hvis jeg ændrer navn?
Har du ændret navn, skal du meddele dit nye navn skriftligt til First Card, så vi kan bestille et nyt kort til dig. Det koster 100 kr. at få et nyt kort. Kortet sendes til dig med posten, så du har det inden for ca. fem hverdage.

Når det drejer sig om virksomhedskort, skal du eller den registrerede kontaktperson i virksomheden kontakte vores Kundeservice på telefon 70 20 63 09 for at bestille den rigtige ansøgningsblanket.

Mit kort er ved at udløbe, får jeg et nyt?
Vi sender automatisk et nyt kort til dig, ca. 1 måned før det gamle udløber. PIN kode og kortnummer er uændret.

Hvordan opsiger jeg mit kort?
Ønsker du at opsige dit First Card-kort, skal du ringe til Kundeservice på telefon 70 20 63 09. Kortet kan også opsiges via Mit kort Online.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg har lukket mit kort og det er tilmeldt et abonnement?
Ved køb af løbende ydelser, fx abonnementer, skal kortholder altid sørge for, at udbyderen af abonnementet får skriftlig besked, når ydelsen ikke længere ønskes betalt med First Card betalingskortet.

Er det muligt at få adgang til lufthavnens lounger eller concierge service?
Ja, First Card tilbyder First Card Executive, hvor bl.a. disse tjenester indgår. På First Cards Executive siden kan du læse mere om kortet eller ringe til Kundeservice på telefon 70 20 63 09, så fortæller vi mere.

Hvilke lounges har jeg adgang til med mit Priority Pass?
På www.prioritypass.com kan du se, hvilke lounges der er med i programmet.
Du finder en oversigt over alle lounges her: Klik her.

Hvilken daglig limit er der på mit kort?
Alle First Cards er oplagt med et fast limit pr. måned og ikke pr. dag.
I pengeautomater kan der maksimalt hæves et beløb, der svarer til 15.000 kr. pr. måned. Vær opmærksom på, at der kan være lokale begrænsninger for, hvor meget der kan hæves ad gangen.

Hvad koster det at hæve kontanter?
Ved kontanthævninger beregnes en pris på 2 % af det hævede beløb pr. hævning, dog mindst 50 kr. Betaler du fakturaer i banken eller på posthuset, eller køber du valuta, koster det det samme.

Jeg har glemt min pin-kode til kortet. Hvordan bestiller jeg en ny?
Du kontakter First Card kundeservice, som bestiller din gamle kode igen. Derefter bliver den sendt med posten, så du har den inden for ca. fem hverdage. Den sendes til samme adresse som kortet.

Hvor mange gange kan jeg angive en forkert PIN-kode, inden kortet spærres automatisk?
Kortet spærres automatisk efter tre fejlagtige kodeforsøg i træk i kortets levetid. Altså kan de første to fejlagtige kodeforsøg være sket for længe siden, men de gemmes i systemet. Det er en sikkerhedsforanstaltning, som skal forhindre eventuelle bedragere i at anvende kortet. De fejlagtige kodeforsøg slettes dog, når man har indtastet den korrekte kode en gang. Når vi får besked om, at et kort er blevet spærret, bestiller vi automatisk et nyt kort, så kortholder ikke selv behøver at ringe og bestille det. Kortholder debiteres 100 kr. for det nye kort.
Gældende for alle kort udstedt efter december 2011; Ved spærring sendes der ikke nyt kort. Kontakt Kundeservice med information om kort ønskes genåbnet og evt. pinkode skal gensendes.

Hjemmesiden

Jeg har glemt min kode til Mit Kort Online. Hvordan bestiller jeg en ny?
Du bestiller lettest en ny kode her på hjemmesiden firstcard.dk i øverste hjørne under log på First Card online services, herefter send mig en ny adgangskode. I dette felt udfyldes navn og cpr-nr. Koden bliver sendt med posten, så du har den inden for ca. fem hverdage. Har du problemer med at bestille koden på hjemmesiden, så ring til First Card kundeservice på 70 20 63 09, og vi hjælper dig med bestillingen.

Jeg kan ikke finde en e-mail-adresse til First Card, hvorfor ikke?
Af sikkerhedsmæssige årsager bedes alt email foregå via vores krypteret kanal: First Card online services, Mit Kort Online. Log på vores selvbetjening og gå ind under fanebladet kundeservice, her vil det være muligt via First Card mailboxen at skrive en mail eller bede om at blive ringet op. Du er også velkommen til at ring til kundeservice 70 20 63 09, så hjælper vi dig.

Rejseforsikring

Hvor finder jeg de gældende forsikringsvilkår?
First Card Corporate Forsikringsbetingelser.
First Card Executive Forsikringsbetingelser


Hvor finder jeg en skadesanmeldelse?
Hent skadesanmeldelsen.


Hvornår og for hvem gælder Rejseforsikringen?
Rejser du sammen med familiemedlemmer, gælder forsikringen også for dem (ægtefælle/samlever/registreret partner og egne/deres børn under 23 år).


Fakturaer/ Indsigelser

Hvad gør jeg, hvis der er en fejl i fakturaen eller hvis jeg vil gøre indsigelse?
Det er enklest og hurtigst, hvis du selv klarer det direkte med dem, du har handlet med. Hvis indkøbsstedet ikke kan være dig behjælpsom, kan du kontakte First Card kundeservice, som kan hjælpe dig med at oprette en indsigelse. Indsigelse kan først ske efter transaktionen er faktureret og skal oprettes indenfor 14 dage fra fakturadatoen. Dementi/Indsigelses blanketten skal underskrives og sendes ind til First Card inden 10 dage, ellers mister kortholderen retten til at gøre indsigelse. Du behøver ikke at have pengene udestående, så længe indsigelsen er i proces. Viser det sig senere, at købet er dit, pålægger vi din faktura en administrationsomkostning på 75 kr.
NB: Har du gjort indsigelse og afventer beløb tilbagebetales, tjek altid kontoudskrift i egen bank, da der i nogle tilfælde informeres den vej.
Drejer din indsigelse sig om billeje, hotel eller flyrejse, skal du selv kontakte indkøbsstedet og påtale fejlen. Som oftest vedkender indkøbsstedet sig fejlen og krediterer dit First Card. I en sådan situation er det derfor ikke nødvendigt at kontakte kundeservice. Derimod kan du kontakte kundeservice hvis din egen kontakt til indkøbsstedet ikke gav resultat. Kundeservice vil da lave en indsigelse og du skal på den tilsendte dementi/indsigelsesblanket oplyse hvorfor din egen henvendelse hos indkøbsstedet ikke gav resultat.

Hvad gør jeg hvis jeg ikke genkender et køb eller min kvittering viser et andet beløb?
Vi opbevarer ingen fakturabilag hos os, men vi kan kontakte den indløsende bank og bede om dokumentation for købet, det koster 75 kr. i administrationsomkostninger. At fremtage dokumentation kan tage op til 30 dage.

Kan jeg få en fakturakopi?
Enkeltpersoner henter selv sine fakturakopier gratis på Mit Kort Online, gælder ikke ved samlet fakturering, men det er altid muligt at følge sit eget forbrug på kortet.

Kan jeg bestille en kopi af en kvittering?
Behold altid din kopi af kvitteringen, så du kan kontrollere dine køb på fakturaen. Har du brug for en kopi af en kvittering skal du henvende dig på indkøbsstedet, som opbevarer dem. Kan du ikke få hjælp der, kan du kontakte First Card kundeservice, som kan hjælpe dig med at bestille en kopi af din kvittering. Det koster 75 kr. i administrationsomkostninger, og det tager normalt ca. 30 dage at skaffe et bilag.

Hvad gør jeg, hvis jeg vil tilmelde mine First Card regninger til Betalingsservice?
Skriv til First Card kundeservice via online services "Mit kort online" oplys dit registrerings- og kontonummer. First Card sørger så for tilmeldingen til Betalingsservice. Venligst vær opmærksom på, at der kan være en vis behandlingstid på BS-tilmeldinger. Indtil betalinger fremgår af din BS-oversigt, skal du derfor betale de fremsendte fakturaer manuelt. Seneste indbetalingsdato fremgår af fakturaen.

Hvilken valutakurs anvendes på køb foretaget i udlandet?
Når du foretager køb i udlandet, fastsættes kursen af Mastercard International, når transaktionen når clearingscentralen. Kursen fastsættes en gang om dagen, men på grund af tidsforskellen og det faktum, at transaktionerne sendes flere gange om dagen, kan flere køb foretaget på samme dag have forskellige kurser. Der kan opstå en difference ved afrunding af decimaler, da transaktionen først regnes om til dollar og derefter til kroner, hvorefter valutatillægget beregnes. Ved omregning til danske kroner påregnes et administrativt tillæg på 2 pct. Tillægget er indregnet i den kurs, du ser på din faktura eller på Mit Kort Online.
Se mere på nedenstående link:
Omregningskurs

Hvis jeg har en kreditnota til gode, bliver beløbet så fratrukket på den næste faktura?
Da der ikke er nogen konto forbundet med First Card, bliver kreditnotaen ikke pr. automatik modregnet i den nye faktura. Ønsker du at få trukket kreditnotabeløbet fra din faktura, så kontakt First Card kundeservice, som modregner beløbet manuelt eller udbetaler beløbet som en kreditnota.

Der er forkerte rejsedebiteringer på min faktura. Hvad gør jeg?
Hvis det er et rejsebureau, der debiterer jeres rejser på First Card fakturaerne, så er det altid rejsebureauet, I skal kontakte, hvis der er fejl på fakturaen, eller der er noget, I undrer jer over.

Hvorfor fremgår moms ikke på alle køb?
Da First Card ikke er momspligtig, er det indkøbsstedets ansvar at gøre rede for den korrekte moms. First Card viser kun de oplysninger, vi får fra indkøbsstedet. Momsen på kvitteringen gælder som bilag i forbindelse med revision. <

Hvad gør jeg hvis flyselskabet går konkurs?
Vent på din faktura og ring så til kundeservice på 70 20 63 09, så starter vi din reklamationssag. Derefter skal du sende den udfyldte reklamationsblanket og din bookingbekræftelse. Du behøver ikke at lægge pengene ud under reklamationsperioden. se evt.:
Spørgsmål og svar vedr.: flyselskabskonkurser


Administrator spørgsmål

Flere personer i virksomheden skal ansøge om kort - hvor finder jeg ansøgningerne?
Da virksomheden allerede har en aftale med First Card, skal du bruge specielle ansøgninger. Ring til Kundeservice på telefon 70 20 63 09, så hjælper vi med at finde de rigtige ansøgninger til dig.
Se evt. dem alle her:
Ansøgninger Vi anbefaler at ansøgningen, så vidt muligt, udfyldes elektronisk (undtaget underskrifter).

Hvordan flytter jeg kortbrugere mellem forskellige kundenumre, omkostningssteder eller afdelinger?
Disse oplysninger skal komme fra administrator i firmaet. Ring til Kundeservice på telefon 70 20 63 09, hav kortnummer eller personnummer parat.

Hvordan ændrer jeg tilhørsforhold i omkostningsstedet og afdelinger?
Drejer det sig om færre end fem omkostningssteder og/eller afdelinger, skal du ringe til Kundeservice på telefon 70 20 63 09. Hvis der er tale om mere end fem, skal dette ske skriftligt.

Hvordan skifter jeg fakturamodel?
Administrator kan ringe eller skrive til Kundeservice på telefon 70 20 63 09. Kundeservice er eksperter i at finde den fakturamodel, som passer bedst til din virksomheds struktur.

Hvordan ændrer jeg virksomhedens fakturaadresse?
Ring til Kundeservice på telefon 70 20 63 09. Husk at oplyse hvis der ønskes en attention person på fakturaen.

Hvordan ændrer jeg virksomhedens adresse?
Dette skal ske på skrift og der skal vedlægges en kopi fra Erhvervs- og selskabsstyrelsen.

En medarbejder i virksomheden er holdt op - hvad gør jeg med dennes First Card-kort?
Kortet skal opsiges - makuler og smid væk. Venligst vær opmærksom på at drejer det sig om et First Card Executive skal Priority Pass ligeledes makuleres. Derefter ringer du til Kundeservice på telefon 70 20 63 09.


First Card - Postboks 850 - 0900 København C - Tel. 70 20 63 09